iz zbirke prećutanih iskušenja / radivoj šajtinac

O  NEOPHODNOSTI   LEVICE

prema severoistoku, Peku

prema severoistoku, Peku

Iskušenje i nije prava reč,  a ni smetnja nije adekvatna,,Sve u svemu,  da upotrebim taj umetak, otrcanu idiomsku tričariju osrednjuh novinara,  kad god počinje nova reč i   iz mahinalne se  refleksne izmaglice oglasi neizbežni svrab za velikim slovom, kad zabridi gramatika   a tekst koji se rađa začinje bilo kakvu  značenjsku  izvesnost, briga za  čitkošću  i  receptivnim odjekom,  prerasta iz mahinalnog  u značenjski namerno.Ah., bilo bi dobro i oprostivo  da je  pisanje, eto, u ovom slučaju, i puka vežba prstiju  ali  moje požrtvovanje je  na izmaku, moja leva šaka, još leži poput krpene pogačice pored lagane  ploče tastature. I svaku uspon  na  slovne pločice, svako podizanje i naslanjanje kažiprsta na vodoravno   izduženu  pločicu sa strelicom i sitnim natpisom  shift   razbija vezu između  reči  i dlana, prstiju i slova,  misli  i  neke zaptivene, zagušene  žile ili linije  duž ruke, unutra , koja bi trebala da je  hitro prohodna   za  namere, namene i impulse.

Pomiren s činjenicom da je  eksluzivnost  nekog duboko ličnog iskustva,  lepog ili tegobnog, svejedno, često i povod  za    sitniju ili krupniju, bitniju ili   izlišniju  mistifikaciju, još  kad se tome prododa  da je ona iskonsko –bezpogovorna iverzbilnost u  vezi između  srca i mozga ili  duše i svesti  utešiteljski prizvana u oprostiv prostor   samoohrabrenja, bez obzira na svu samoću te patetike, onda ne preostaje ništa drugo  već  da prihvatimo činjenicu da  pisanje posle moždanog udara nije ništa  manje kreativno- nerurološka utopija u prostoru  van ličnog iskustva.

Ali, s čitanjem, to bi moglo  biti mnogo komunikativnije, nešto poput   aktuelnog  srpskoproznog mejnstrima    prefunkionalizacija   narativnog  “postupka”,  ogoljeno drndanje  fabulativne vune, lako  za kapiranje,   manje- više stilsko  (bez)lično pretvaranje događaja u doživljaje, izi- identifikacija i relaksacija.E, ali, moj problem u odsustvu  lične, privatne, telesne levice  evo ovih mi je dana na licu  tako jasno  vidljiv..Nije limit samo  u intecionalnoj  samoobmani, u pisanju već, eto i u dnevnoj neophodnosti, u čitanju..Eko  bi promrmljao-problem s čitalačkom dokvalikifikacijom.Nastavio  sam s navikama, prateća simulacuja ozdravljenja,namerio da čitam  u ležećem položaju, i  teški me je   gutenberško- civilizacijski  artrefakt  povredio u  padu  na moje lice.  Hrbat,korice , otvrdla papirna opeka od  zbijenih listova  sručiše mi  se  na  tu levu stranu, baš ipod leve arkade, po levoj  jabučici i levom obrazu sve do leve usne, .Idemo dalje, pod levim donjim očnim kapkom obilna  je modrica, u levom  uglu  donje usne početak je kraste i sve  to, modro  i crvenomrko spojeno je preko obraza kosom ogrebotinom.Nisam  ni prvi ni poslednji, kog po isteku  traume i  bolesne kriptografije, pre povratka u neizvesnu prisebnost  ne pogodi  nešto slično,.Ne mogu, jednostavno,   menjstrimski  prozno odmah svesti  stvar  na receptivni ustupak te vrste  i  samo zucnuti.-  pala mi je  teška knjiga na facu.Dok sam čitao, naravno   ne dok sam je pisao..Ustvari, kad  smo već u sferi  demistifikacije i  demetaforizacije,i to da kažem,  povredio me je  ili Muzil, ili  Čovek bez svojstsva. Shvatite, prevedite to kako hoćete.

Po svemu sudeći, na nekom sam oporavku, niti  tražim  niti izazivam neku posebnu pažnju.  Ona  knjiga  što  mi je iznutra  iščilela  pod jednoričnim  tipkanjem po tatsturi, plod   moje rekovalescentne obesti,  mog kreativno neurološkog desničarenja,    sem  retkih odlomaka u nekim časopisima, nikog ne zanima.Ali, trag ove.što mi je s spolja, iz  svakoznačne visine, pala na lice, oplavila i ogrebala, čitak  je , zanimljiv, proročki pa čak i antropocentrički   neporeciv  znak.Svaka pa i prividna analogija, na  kraju, samo je   jedna moguća verzija  samopovređivanja.

__________ iz rukopisa R. Šajtinca

Оставите одговор

